Et rigtig godt nytår ønsker vi jer alle, og håber I er kommet godt ind i det og er raske og friske. Og at I trives på trods af den forfærdeligt kulturfattige tid vi fortsat befinder os i. Og så starter året endda med, at der indføres nye og endnu mere indskrænkende restriktioner, og at der yderligere er opstået nye mere smittefarlige Corona mutationer, som gør dagligdagen mere udfordrende for os alle – vi skal passe på. Vi skal passe på os selv og på hinanden! Heldigvis er vaccinen på vej!

Men vi kan ikke være sammen – ikke gå på udstillinger eller deltage i fælles arrangementer, og slet ikke komme på Designmuseet. Og så sender vi om lidt opkrævninger til medlemskab af Designmuseets Venneforening ud!

Hvorfor er det dog interessant lige nu?

Det er det, fordi det er nu, man skal kende sine venner. Og formålet med vores Venneforening er først og fremmest ”at støtte Designmuseets – dets samlinger og dets virke”. Og det er netop nu og det kommende år, at Designmuseet har brug for al den støtte vi kan give – først og fremmest økonomisk. Den donation/gave Venneforeningen via vores medlemskontingent giver Designmuseet – de sidste mange år er det 100.000 kr. om året – bliver for 2020, 2021 og 2022 til et større samlet beløb, som kan betyde en forskel i den store nyopsætning af den permanente samling, som museets medarbejdere arbejder så hårdt for at etablere i år.

Venneforeningens andet formål er at holde vores medlemmer – Jer – orienteret om tidens design, kunsthåndværk og møbelkunst bl.a. gennem arrangementer, foredrag og værkstedsbesøg. Og selv om vi har måttet starte året med en aflysning i januar, så lover vi Jer, at vi vil komme stærkt igen lige så snart myndighederne giver os mulighed for at gennemføre vores arrangementer på en sikker måde. Vi har flere arrangementer i kalenderen og allerede mange planer for nye spændende tiltag i det nye år, så selv om der er stille nu, er der noget at se frem til. Kulturlivet skal nok komme stærkt igen!

Så selvfølgelig skal vi fortsat være medlemmer af vores kære gamle forening – som i øvrigt fylder 111 år til november!

Velkommen til et nyt år til alle vores trofaste medlemmer – og på gensyn.

Johan Adam Linneballe
Formand