Efterårets kunsttur til Lund

28. Oktober 2021

På Hovedbanegården i København stod alle mand klar, skønt det var tidlig morgen, og vi tog afsted med dansk præcision på en rejse, der skulle ende i svensk freestyle. Toget strandede uden elektricitet, og vi sad tilbageholdt i over 1 1/2 time, inden vi fik lov at spadsere langs skinnerne ind til den nærmeste station, og videre derfra til Lund i et nyt tog.

Strabadserne blev heldigvis glemt, da vi trådte ind på ”Skissernas Museum”, for her tog de fantastisk smukke sale med deres værker, nærmest pusten fra os af beundring. Museet er et unikt kunstmuseum med verdens største samling af skitser og modeller til svensk og international offentlig kunst, hvilket Susanne Gehlert kyndigt fortalte om og bl.a. viste disse værker:
Isaac Grünewald Triangel 1914 (bidrag til Vielses-salen, Stockholms rådhus). Swoon Haven 2017 (portræt skabt med gadekunst-tekniker i den store sal midt i museet, hvor vi også hørte om museets bygningsindretning og sale). Henry Moore Hill Arches og Christo og Jeanne-Claude Wrapped Reichtag (i rummet med fokus på den kunstneriske proces – Kunstværkets fødsel).
Introduktion til udstillingen Minne og Monument (John Börjesson Karl X Gustav og Fernando Sánchez Castillo Spitting Leaders). Sonia og Robert Dealuney’s værker og skitser til Palais de l’Air, luftfartspavillonen på verdensudstillingen i Paris 1937. Henri Matisse Korsvejen og Madonna og barn 1951 (skitser til malerier i Rosenkapellet i Vence).

Nu havde appetitten meldt sig, og Hotel Grand sørgede for en dejlig frokost og letøl, medens vi sad henførte i den over hundrede år gamle smukke restaurant.
Konsthallen bød efter frokosten på en lille udstilling i flotte omgivelser, tegnet af arkitekten Klas Anshelm. Værkerne ”I Panterens Pupil” reflekterer over forholdet mellem mennesker og dyr baseret på en øget bevidsthed om det akutte pres af menneskers livsstil som levested for alle individer. Udstillingen, der har taget udgangspunkt i Rainar Marie Rilkes lyrik (Panteren), omfatter værker af kunstnere, der ligesom Rilke fremhæver dyr som motiver med tanker og følelser, bl.a. Joseph Beuys video med en ulv og ham selv, Kristina Buch, der under pandemiens isolation har tegnet 86 tegninger, hvor hun fanger dyrenes intense blik, og Petrit Halilaj, der har genanvendt udstoppede dyr fra et naturmuseum i Kosovo til uventede og humoristiske installationer.

Til trods for togforsinkelsen fik vi en dejlig dag i Lund og vendte hjem med gode oplevelser.

Marietta Kolind

Fotograf: Marietta Kolind