IKEA – et designfirma gennem årene

24. nov 2021

Arrangementet med Niels Gammelgaard og Anders Jepsen blev afholdt i Designmuseets Værksted, hvor der var næsten ”full house”. Det var heller ikke et hvilket som helst firma, der var emnet!

IKEA blev grundlagt i 1943 af svenskeren Ingvar Kamprad – der begyndte med at sælge tændstikker og kuglepenne – og er i dag en verdensomspændende virksomhed med 217.000 medarbejdere, varehuse i 50 lande og en omsætning på over 300 mia. DKK. Niels og Anders fortalte veloplagte om deres erfaringer og udfordringer.

Niels Gammelgaard arbejdede for IKEA som industriel møbeldesign fra 1975 til 2005; hans beretning var krydret med anekdoter om samarbejdet med Ingvar Kamprad. Niels arbejdede i andre materialer end træ, såsom metal, plast og net, og han viste eksempler på nogle af salgssucceserne som Folke, Ted og Åland. Niels opfattede sig som ”forbrugernes repræsentant hos producenten”. Han fortalte, at et af mange krav til produkterne var, at de skulle være lette at transportere. Det lykkedes ham bl.a. at designe en sofa i stål med seks puder, som kunne leveres i to papkartoner.

Niels havde ansvar for at skabe ”gennemtænkte, veldesignede produkter, der blev tilgængelige for mange mennesker med få penge” – og som han selv udtrykte det: også for de mere velstillede. ”For når krisen kradser, køber alle samfundslag ind hos IKEA”! Ved siden af sit arbejde for IKEA arbejdede Niels også for mange anerkendte brands i Danmark og Italien.

Anders Jepsen fortalte om sine 15 år fra 2005 til 2020 i forskellige topstillinger hos IKEA. Han har bl.a. været globalt ansvarlig for store dele af ”Home Furnishing Accessories” – et område med mere end 500 millioner kunder og to milliarder solgte produkter hvert år. Han talte om udfordringer helt på linje med dem, Niels havde omtalt: Krav til form, funktion, kvalitet, lav pris – og bæredygtighed. IKEA har en erklæret målsætning om at være en ”Circular Business” i 2030.

Anders lod os gætte med på, om produkter var blevet salgsmæssige succeser eller fiaskoer. Det var ikke let at svare – det kræver et særligt talent at ramme plet! Han viste eksempler på produkter, hvor de forskellige krav var tæt på at være opfyldt: IKEAS vinglas og en lille glasskål til blot 5 kr. Anders talte også om udfordringerne ved at producere stort og samtidig skulle dække de varierede krav, forskelligartede kulturer stiller – f.eks. produktion af knive og gafler til 1 mia. kinesere eller spisepinde til japanere. Den helt store udfordring er dog klimapåvirkningerne.

Anders afsluttede med at præsentere det nye IKEA-finansierede, cirkulære forretningskoncept, NORNORM, som han er CEO for. Det bygger delvis på IKEAs design filosofi og vision for en mere bæredygtig fremtid. NORNORM leverer løsninger til indretning og ændring af kontorer. Virksomheden arbejder med få anerkendte designfirmaer og baserer sig på klassiske looks. Kunderne køber ikke, men lejer møblerne, der således kan genbruges i andre sammenhænge. Herved undgås det kæmpe ressourcespild, der hvert år finder sted, når firmaer nyindretter kontorer og kasserer det brugte inventar.

Oplægsholderne besvarede spørgsmål fra tilhørerne, og alle kunne nyde et glas vin og Corona-venlige ”goodiebags”.

Et helt igennem underholdende og tankevækkende arrangement.

Karen Munk Christensen.