Besøg på det nyåbnede Designmuseum
25. Aug 2022

Rigtig mange af vores medlemmer havde lyst til at se nærmere på de mange udstillinger i det nyrenoverede og nyåbnede Designmuseum guidet af to af museets kuratorer, museumsinspektørerne Christian Holmstedt og Anne- Cathrine Wolsgaard Iversen.

Åbningen af det nyrenoverede Designmuseum havde været imødeset med stor spænding efter godt to års nedlukning. Allerede den 8. juni 2022 fik vi mulighed for et smugkig inden for i forbindelse med en præsentation af den nye udstilling af Axel Heines tabatierer fra 1700-tallet – en nyopstilling, som Vennerne har givet tilskud til at få etableret. På det tidspunkt lå museet stadig i byggerod.

Allerede 14 dage senere åbnede museet med et brag med otte spritnye udstillinger. Vores medlemmer fik mulighed for at se dem og de smukt restaurerede bygninger i forbindelse med en VIP-åbning af museet.

25. august fik vi så mulighed for at få en dybere indsigt i udstillingerne. Vi måtte dele os i to hold, så et maksimalt antal af vores medlemmer fik lejlighed til at høre Christian og Anne Cathrine fortælle om henholdsvis Formens Magi, Dansk Sølv og Bord, Dæk Dig. Interessen var stor og tiden blev overskredet, mens Christian og Anne Cathrine fortalte engageret om de udstillede genstande og tankerne bag udstillingerne.

Der er stadig meget at udforske på museet, og vi ser frem til en vinter, hvor vi har tid til at fordybe os yderligere i de spændende nye udstillinger. Og hvor vi, når der ikke længere er så meget pres på, kan gå rundt og nyde det utrolig smukke restaureringsarbejde, der er udført. Det er en vigtig bevaring af den allerfineste af dansk kulturarv.

Grete Thrane