Vennerne besøgte IKEA museet i Älmhult
11. MAJ 2023
Vi besøgte IKEA museet som en relevant opfølgning på Vennernes arrangement i november 2021 om ”IKEA – et designfirma gennem årene”.

Museet blev åbnet i 2012 og befinder sig i IKEAs tidligere varehus i Älmhult fra 1958. IKEA har 80-års jubilæum i år, hvilket vil blive markeret ved en særudstilling om Ingvar Kamprad og IKEA gennem tiderne.

Vi blev guidet på to udstillinger: Udstillingen ”Vore Rødder” – om IKEAs grundlag i den smålandske tradition – og udstillingen ”Demokratisk Design” – om grundtanken, at god design skal være for alle. Demokratisk Design er kendetegnet ved de fem grundprincipper Lav Pris, Design, Funktion, Kvalitet og Bæredygtighed.

Vi kom bagved kulisserne på design- og produktudviklingen hos IKEA og hørte om IKEAs op- og nedture med eksempler på flere af IKEAs ”sællerter” – bl.a. hightechstole af Niels Gammelgaard – se foto. Og så besøgte vi naturligvis IKEAs restaurant og smagte på de berømte kødboller (som nu også findes i vegetarudgave).

Et spændende besøg, som sætter IKEAs ideer og virksomhed i perspektiv.

Kamma Munk Christensen