Foredrag om Jens Quistgaard ‘The Sculpting Designer’
2. NOV. 2023

Jens Quistgaard: Isspand ’Festival Tureen’ lakeret ahorn, 1959

Mange ’Venner’ var mødt frem i Designmuseets festsal for at høre Stig Guldberg holde foredrag om den danske designer Jens Quistgaard (1919 – 2008), hvis værker er repræsenterede på de fornemste museer overalt i Europa og USA.

Lige fra begyndelsen af Quistgaards virke i 1950’erne var han – og er fortsat – et stort navn inden for dansk design i udlandet, mens han herhjemme ikke er lige så kendt. Anledningen til, at ’Vennerne’ havde inviteret Stig Guldberg, var de fornemme anmeldelser af Guldbergs bog ’Jens Quistgaard The Sculpting Designer’, som er udkommet i 2023 på det amerikansk-engelske forlag Phaidon.

Guldberg talte meget levende og vidende om Quistgaards design, liv og karriere – ikke bare baseret på Guldbergs professionelle perspektiv på design, men i høj grad også forankret i hans personlige venskab med Quistgaard og deraf følgende store viden om Quistgaards egne overvejelser om sine værker.
Imens nød vennerne et glas vin og gode snacks.

Lone Rahbek Christensen