Rejsen til Wien

12. – 17. MAJ 2024

Wien år 1900 – her finder vi en utrolig samling kloge hoveder, forfattere, kunstnere, komponister, naturvidenskabsfolk, psykologer, og mange flere. Kejser Frantz Joseph sad fast på tronen, og det multietniske Østrig Ungarske rige bredte sig over store dele af Mellemeuropa.

Denne samling af intelligentsia, hvoraf en meget stor del var jøder, skabte en frugtbar smeltedigel for nye tanker, ny arkitektur, ny kunst, ny kunsthåndværk, ny musik. De fik en enorm betydning for den kunstneriske udvikling i resten af århundredet.

Og det var den periode, vi havde valgt at koncentrere os om.

Vi fik dog også et indblik i byens øvrige arkitektur. Den første dag kørte vi i bus langs Ringstrasse, som Frantz Joseph skabte i slutningen af det 19. århundrede. Han fik revet byens glacis ned, og der blev opført en lang række pragt palæer, blandt andet tegnet af den danske arkitekt Theophilus Hansen. Wien blev relativt skånet under krigen, så byen fremstår i dag stadig meget Wienerish.

Efter en frokost i Parlamentet, en grandios klassicistisk bygning, tegnet af Theophilus Hansen, gik vi en tur gennem byen til fods, hvor vi blandt andet så den imponerende St. Stephansdom i himmelstræbende gotik påbegyndt i 1400 tallet.

Vi checkede ind på vores hippe hotel 25Hours, der ligger midt i Museumskvarteret, og sluttede dagen med en middag på Glacis Beisl.

Næste dag kørte vi lidt udenfor byen og så den betagende smukke Kirche am Steinhof. Et hovedværk af Otto Wagner fra 1907. Det ligger på toppen af en bakke i et smukt anlæg af sanatoriebygninger. Vi gik op igennem det smukke forårslandskab og blev belønnet. Otto Wagner var en af de mest indflydelsesrige arkitekter i tiden, der førte byggestilen fra historicismen til modernismen. Hans stil er let genkendelig og ses overalt i Wien. Et af hans mantra var Schön ist, was praktisch ist. Og det var noget nyt.

Bagefter besøgte vi Secessionsmuseet, der rummer den berømte Beethovenfrise af Gustav Klimt. Efter en frokost kørte vi til Oberes Belvedere, et smukt palads fra ca. 1720, der rummer det Østrigske Nationalgalleri. Her så vi en af de største samlinger af malerier af de betydende kunstnere fra 1900 tallet.

Aftenen var fri til udforskning af byens natteliv. Den følgende dag gik vi til fods igennem Museumskvarteret til Leopoldmuseet. Her var vi hele formiddagen og fik åbnet øjnene for den vilde kunstneriske udvikling i begyndelsen af det 20. århundrede. Wiener Secessionen, Wiener Werkstätte, kunstnere som Gustav Klimt, Egon Schiele, Oskar Kokoschka, Kolomann Moser malede og skabte kunsthåndværk, og Joseph Hoffmann, Otto Wagner, Adolf Loos tegnede ny arkitektur, for at nævne nogle få. Alle bidrog med nye tanker og ideer, samtidig med at Gustav Mahler og Alban Berg komponerede og Stefan Zweig skrev verdenslitteratur og Sigmund Freund åbnede for sindets dybere lag.

Eftermiddagen var til fri leg, og mange strømmede til byens andre museer. Blandt andet Kunsthistorisches Museum, Albertina og Wien Museum. Wien har utrolig mange museer med fantastiske samlinger, der vidner om, hvor stort og rigt det Østrig-Ungarske kejserdømme var engang.

Om aftenen var vi en del, der gik i Musikverein, der er tegnet af Theophilus Hansen. Vi sad i koncertsalen, vi alle kender fra nytårskoncerterne, og nød Wiener Philharmonikerne spille Webern, Mozart og Beethoven.

Næste formiddag var helliget MAK, det østrigske designmuseum, som har en enestående samling af glas, møbler, porcelæn og sølv. Museet ligger i et stort palads, og vi koncentrerede os igen om perioden omkring år 1900 med mageløse genstande i bl.a. biedermeier, jugend og art deco.

Om eftermiddagen var der fri mulighed for at samle op på det, man havde misset. Og om aftenen gik vi til restaurant Vestibül i Burghteater, hvor vi fik serveret en sublim middag med rigelige vine.

Så alle gik hjem i den bedste stemning.

Den sidste formiddag strømmede folk ud i byen, og nogle af os gik i den Spanske Rideskole, hvor vi overværede en times morgentræning. Vi så de elegante ryttere bevæge sig lydløst rundt til musik af de klassiske toner af Strauss & Co i den store smukke ridehal. Den ligger i en pragtbygning, der blev opført i 1729 som en del af kejserpaladset, Hofburg.

Vi havde varmt solskin på hele turen, og da vi ventede på bussen til lufthavnen stod regnen ned i stænger. Det kaldes god planlægning. Eller held.

Tak for hyggeligt selskab til de 31 glade og disciplinerede rejsedeltagere.

21. maj 2024 Grete Thrane